Oldal kiválasztása

Biztosan te magad is elgondolkodtál már azon, hogy vajon működőképes lehet-e a vállalkozás ötlet, ami épp megfogalmazódott benned. Azon is biztos sokat töprengtél, hogy vajon miként lehetne kideríteni, hogy mennyire életképes egy vállalkozás ötlet. Ebben segítek most és mutatok egy vállalkozás ötlet tesztelési módszert. Lehet most rögtön a piackutatás ugrik be neked, de ebben az írásomban nem erről lesz szó. Egy olyan technikát mutatok be, amivel rögtön a potenciális vásárlóktól fogsz visszajelzéseket kapni az ötletedre.

 

Vállalkozás ötletekről általánosan

Egy nagyon nagyon fontos alapigazságot kiemelnék!

Lehet akármennyire klassz és ütős vállalkozás ötleted, ha a megvalósítása csapnivaló! Az ötlet jó megvalósítás nélkül semmit sem ér. Érdemes itt megállni egy pillanatra és ezt a két mondatot újra olvasni, sokan kezdőként úgy gondolják, hogy az ötlet a legfontosabb, de sajnos az önmagában kevés.

Véleményem szerint, hogy mennyire jó egy vállalkozás ötlet azt a potenciális vevőid, ügyfeleid fogják igazán elárulni számodra. Amíg például csak a ismerőseiddel beszéled meg az ötleted, akik nem feltétlenül a célközönséged, illetve túl kedvesek az igazsághoz és nem a saját pénzükkel mondanak igent a termékedre, szolgáltatásodra addig nem fogsz igazán jó visszajelzést kapni, tesztelned kell valódi potenciális vásárlókkal, ügyfelekkel.

 

De milyen is akkor a jó vállalkozás ötlet?

Erre a kérdésre rávághatnám, hogy olyan termék vagy szolgáltatás, amire van kereslet vagy olyan klasszikust is mondhatnék, hogy oldd meg egy hétköznapi problémád és máris milliók problémáját oldottad meg, amit aztán eladhatsz.

Nézzük kicsit részletesebben, ha a következő tippeknek megfelelő az ötleted akkor már jó úton jársz! Először is olyan ötlet, ami nem mindenkinek szól, hanem egy jól meghatározott célcsoportnak. Olyan ötlet, amiben hiszel és nem csak úgy találtad valahol ami mások szerint jó lesz, ha nem lesz hozzá erős motivációd akkor nehéz lesz a megvalósítása.

Ne a 600. ugyanolyan tucat vállalkozást indítsd el, legyen valamiben több, jobb, gyorsabb, szebb, valamitől más, mint a többi! Ez alatt ne azt értsd, hogy valami teljesen új dolgot kell kitalálnod, de legyél egyedi. Olyat egyébként is aprócska esélyed van kitalálni, amit más másvalaki nem talált volna ki eddig!

Hogyan találjak ki jó vállalkozás ötleteket?

Írtunk korábban egy cikket a témában, kezdd ennek az elolvasásával. Leírtunk benne két lehetséges utat, ami alapján kitalálhatod, hogy mibe is kezdj bele. Kezdőként főleg komoly induló tőke nélkül ajánlott, hogy valamilyen szolgáltatásban, infó termékben, webshopban, online vállalkozásban gondolkodj. Hiszen ezeket sokkal kisebb erőforrás igénnyel és gyorsabban meg tudod valósítani. Készíteni fogunk mi is egy toplistát, azokból az ötletekből, amibe szerintünk mostanában érdemes belevágni, amint elkészül ide linkeljük.

Miért érdemes tesztelni?

Sok esetben még mielőtt komolyabb beruházásba kezdenél, illetve esetleg egyáltalán elindítanád a vállalkozásodat, bátran teszteld le az ötleted. Sokszor gondolják azt az emberek, ha valamiben ő az első vagy elsők között van akkor már nyert ügye van, ebben van igazság, de vigyázz! Mert, ha az adott piac számára egy teljesen új terméket vagy szolgáltatás akarsz bevezetni akkor rengeteg erőforrásra lesz szükséged, hogy edukáld a piacodat és megismertesd a célközönségeddel a portékád.

Mi is kezdőként kipróbáltunk egy ilyen terméket évekkel ezelőtt, a Bubble Tea-t, magyarosan a buborékos teát. Te ismered, tudod miről van szó? – Nekünk az a tapasztalatunk, hogy még manapság is kevesen ismerik. – Nos ez ténylegesen egy teljesen ismeretlen és teljesen új termék volt a célközönségünk számára. Nem is tudtunk igazán nagy sikereket elérni ezzel a termékkel, természetesen akkor még sokkal tapasztalatlanabbak voltunk és nem is voltak megfelelő erőforrásaink. De bele vágtunk és csináltuk, rengeteg pénzt költöttünk el. Mai fejjel már tudjuk, hogy mielőtt nagy beruházásba kezdtünk volna, tesztelni kellett volna a terméket a magyar piacon.

Azért azt megjegyezném, hogy bár ebből nem lett kifejezetten sikeres vállalkozásunk, rengeteget tanultunk belőle és rengeteget tanultunk az akkor elkövetett hibáinkból, többek közt pont ezért is tudom most ezt leírni nektek. Szóval a hibázás lehetőségétől nem kell tartani, de mindig le kell vonni a tanulságokat és aszerint építkezni tovább.

Vállalkozás ötlet tesztelése

Első körben valószínűleg az ismerőseidhez és rokonaidhoz fogsz fordulni és nekik mondod el, hogy mi az amit kitaláltál, mi a vállalkozás ötleted. Ez arra tökéletesen alkalmas lesz, hogy megtanuld és begyakorold röviden bemutatni a vállalkozás ötletedet. Viszont csak abban az esetben lesznek igazán hasznosak a visszajelzések, ha a célcsoportban tartoznak azok akikkel beszélsz róla. Így erősen javasolt, hogy ne csak a közvetlen környezeteddel oszd meg az ötleteden, hanem beszélj a célcsoportoddal, ez akár lehetne a vállalkozás ötlet tesztelésnek az első lépése is.

Az a módszer amiről most írok neked, a legtöbb esetben hasznos fog lenni, viszont néhány ötlet esetén nem megvalósítható, gondolok itt arra, ha esetleg egy kávézót szeretnél nyitni akkor ezzel a módszerrel nem igazán fogod tudni tesztelni. De tökéletes lesz például egy webshophoz, szolgáltatáshoz, egy-egy fizikai termékhez. Ami viszont a legjobb az egészben, hogy kockázat nélkül szerezhetsz visszajelzést a portékádról, nagyobb beruházás nélkül.

A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy szükséged lesz némi büdzsére a teszteléshez és minimális bele kell jönnöd vagy ismerned kell az online vállalkozások alap eszközeit. Ugyanis lényegében egy leegyszerűsített mintát kell bemutatnod online a potenciális vásárlóidnak, ügyfeleidnek. Létre kell hoznod egy landoló oldalt, ahol leírod a miről is szól a te szolgáltatásod, terméket, mik a legfontosabb infók, mik az előnyei, miért téged érdemes választani.

Az oldalon semminek másnak nem kell lenni-e csak és kizárólag az ötletedet kell prezentálnod, illetve egy megrendelési vagy kapcsolat felvételi űrlapnak kell rajta lennie. Ne aggódj ténylegesen nem kell teljesítened az esetleges rendeléseket, ezt csak azért kell, hogy tudd mérni az interakciókat.

Ezen kívül létre kell hoznod néhány hirdetést, amivel potenciális érdeklődőket terelsz a landó oldaladra, ezután már más dolgod nem lesz, mint figyelni a reakciókat. Ha valaki egy ilyen egyszerű leírás alapján is úgy döntene, hogy vásárol tőled akkor jó úton jársz. Ha a látogatóid legalább 5% – ennyi nagyságrendileg globálisan az átlagos konverziós arány –  hasonlóan tesz akkor a teszted sikeres, érdemes lehet belevágni a dologba. Ha viszont egyáltalán semmilyen interakció nem történik vagy csak minimális akkor még fejlesztened kell az ötleten vagy más irányba kell gondolkodnod.

Összegzés

Ne csak az ötletre fókuszálj, hanem a jó megvalósításra is, hiszen anélkül nem fogsz igazi eredményeket elérni. A lehetőségeidhez mérten beszélj a célközönségeddel, készíts kérdőíveket, készíts prototípust, teszteld a terméked/szolgáltatásod online. Beszélgess azokkal is akik negatív véleményt fogalmaztak meg, kérdezd meg, hogy szerintük mivel lehetne számukra is érdekessé tenni a dolgot. Szánd rá a teszt időszakot és egy minimális büdzsét, inkább derüljön ki gyorsan, hogy jó irányba indultál-e el, minthogy egy nagyobb beruházást követően derüljön ki. Teszteld sorban a legjobbnak vélt ötleteid, hajrá!