A facebook csoportok lehetősége azután robbant be a vállalkozások tudatába, hogy a közösségi óriás bevezette a facebook zérót, ez eredetileg Zuckerbergék elmondása szerint azt a cél szolgálta, hogy a felhasználóknak az ismerőseik által kirakott bejegyzések kerüljenek előtérbe, ne pedig a különböző vállalkozások posztjai, tartalmai.
Ebben a cikkünkben facebook csoport létrehozásával, üzemeltetésével is beállításaival kapcsolatban osztunk meg veled tippeket, trükköket, tanácsokat. Szóval vágjunk is bele! Lényegében ha csak egy egyszerű facebook oldalad van és ott posztolsz lelkesen, sokkal kevesebb emberhez jut el a mondanivalód, a követőid mindössze néhány százalékához.
Miért lehet különösen hasznos egy facebook csoport?
Így egyre inkább előtérbe kerülnek a csoportok, elsősorban az elérés szempontjából, hiszen biztosan tapasztaltad már te is, ha benne vagy egy csoportban, akkor gyakran a legnépszerűbb bejegyzésekről értesítést kapsz.Ugyanez a helyzet a saját csoportodban is, ha egy bejegyzésed sok reakciót, hozzászólást vált ki az emberekből, akkor azt a facebook az összes tagnak jelzi. Mindez akkor még izgalmasabb, ha a saját hasznodra próbálod fordítani, hosszútávon, ha a saját csoportodban, – ahol esetleg kicsit edukálod a tagokat és ingyenes segítséget nyújtasz a szolgáltatásod révén – ugyanez megtörténik. Például ha könyvelő vagy és egy-egy posztban kivesézed a gyakran ismételgetett kérdéseket – pl. Milyen vállalkozási formát válasszak? – és folyamatosan értékes tartalmat adsz a tagoknak, azt garantáltan értékelni fogják.
Mindezt azért csinálod, hogy amikor a tagok már kifejezetten könyvelőt keresnek a bizniszükhöz, hiszen jó eséllyel te juss elsőként eszükbe, mivel már tanúsítottad a példaértékű hozzáállásod és szakértelmed a csoport segítségével. Természetesen ez nem törvényszerű, de az esély megvan rá.
Fontos kiemelni, hogy nem fog működni a csoport, ha nem veszed át az irányítást, fűt-fát beengedsz és irreleváns tartalmak vagy hirdetések tömkelegét találják ott tagok…
Hogyan kezdj neki a facebook csoport létrehozásának?
Sokan úgy gondolják, hogy egy facebook csoport létrehozása, annyira egyszerű lehet mint amikor beregeisztrált a közösségi óriásra, ám ahhoz, hogy a csoportod tényleg egy jó közösség legyen végig kell gondolni a beállításokat, szükséges némi tervezés és nagyon fotnos a névadás.
Kell egy jó csoportnév, tegyük fel, hogy kézműves söröket árusítasz és potenciális vevőkhöz szeretnéd eljuttatni a termékeket, ebben az esetben semmiképp sem lehet a csoportnak egy általános neve pl.: Különleges Sörök Csoportja sokkal inkább Kézműves Sörök Rajongói, így valószínű azok az emberek szeretnének csatlakozni, akik érdeklődnek a kézműves sörök iránt, legalábbis már találkoztak vele, tudják mi az. Fontos a lehető legjobban leszűkíteni a célcsoportodat, így fogják legkönnyebben megtalálni, az igazi érdeklődők.
Milyen facebook csoport beállításokat válassz?
Ahhoz, hogy méginkább tudd garantálni, hogy a célközönség landoljon a csoportban, mindenképp a látható beállítást válaszd, hogy mindenki láthassa a csoportot, azonban az adatvédelmi beállításoknál privát lehetőséget válaszd, így az adminisztrátornak minden csatlakozást jóvá kell hagynia, ami még egy szűrő.
De mivel még így is nehéz, hogy tényleg releváns tagok érkezzenek, érdemes saját szabályokat felállítani, pl.: csak valós profillal rendelkező embereket engedsz be, illetve a belépéshez kitétel lehet maximum 3 kérdés megválaszolása, ez lehet egy ellenőrzés, egy kis kutatás is. A kézműves sörök példájánál maradva:
- Rendszeresen fogyasztasz kézműves söröket? igen/nem
- Szívesen olvasnál a kézműves sörökhöz kapcsolódó véleményeket? igen/nem
- Melyik a kedvenc kézműves söröd?
Megjelenítheted a csoport szabályait és kérheted a jelentkezőktől, hogy fogadják el azokat, amikor szeretnének belépni a csoportba (ez a kérdésekkel egyidejűleg jelenik meg).
Hogyan lesz érdekes a facebook csoportod?
Emlékszel? Régen fórumokon kerestünk tippeket vállalkozással, pénzügyekkel kapcsolatos kérdésekre, most már csak beírjuk a Google-be és dobálja a blogcikkeket itt sok mindent olvashatunk, de ha felteszünk egy konkrét kérdést, pl. a cikk írójának, arra nem mindig kapunk választ. A facebook csoportok azért is működnek jól, mert ma már a fórumok egyre kevesebben használják, ebből a szerepből sokat átvettek a csoportok. Szinte fórumként működik, ha a tagok is tehetnek fel kérdéseket és te igyekszel megválaszolni őket, segítséget nyújtani a saját szakterületedhez kapcsolódóan, nem pedig csak blogként használod és egyedül te posztolsz bele.
Te, mint a csoport tulajdonosa se alkalmazz állandóan direkt marketinget a csoportodban, csak okosan! Az emberek szeretnek sztorikat, véleményeket olvasni ezek egyfajta kedvcsinálóként hatnak!
Honnan szerzel tagokat, potenciális érdeklődőket?
Elsőként oszd meg a saját vállalkozásod felületein, weboldaladon, facebook oldaldon, instagramodon és kiküldheted hírlevélben is, ha már email marketingezel is.
Érdemes meghívni ebbe a csoportba akár a meglévő ügyfeleidet, de a legjobb ha meghívod minden ismerősödet, akit érdekelhet a csoport és releváns számára a témája.
Kérd meg a tagokat, hogy hívják meg azokat az ismerőseiket, akiknek szintén érdekes lehet a csoport tartalma. Továbbá érdemes a csoportod, a lehetőségeidhez mérten a legszélesebb körben népszerűsíteni. Természetesen tartsd mindig szem előtt, hogy számodra mindig releváns közönség felé mutasd meg a csoportot.
Keress tovább online felületeket, ahol megoszthatod a csoportod és szintén releváns tagokat szerezhetsz. Ha más facebook csoportban osztanád meg akkor vigyázz, mert jellemzően ez a facebook csoport megosztások és a reklámozás tiltott. Inkább minden esetben beszélj az adott facebook csoport adminisztrátorával.
Tapasztalataink szerint 200 tagig kell elcsigázni, hogy érdemben beinduljon az organikus növekedése a csoportnak. Azaz ha valaki beírja a facebook keresőbe, hogy “sör”, akkor bedobja a Kézműves Sörök Rajongói csoportot, 1000 tag után pedig még tovább gyorsul az organikus növekedés.
Milyen befektetéssel lesz sikeres egy facebook csoport?
Arról nem tudunk nyilatkozni, hogy mit lehet elérni azzal, hogyha hirdeted a csoportodat, de bizonyára azért tarolnak még mindig a hirdetések, mert működnek. Kár is tagadni, ennek komoly anyagi vonzata is lehet, amit nem minden kezdő vállalkozó engedhet meg magának.
Azonban az időd nem jár különösebb anyagi vonzattal, persze ezzel is célszerű spórolni. Naponta egy óra adminisztrációs tevékenységet biztosan szükséges ehhez.
PRO tippek a facebook csoport kezeléséhez
Készíts egy tematikát, hogy milyen tartalmakat osztasz meg és milyen napokon pl. hétfőn – érdekes infók az egyik termékről/szolgáltatásról, szerdán – ügyfélvélemények, ügyfélesettanulmányok, pénteken – valami behind the scenes infó, amitől emberi lesz az egész.
Érdemes automatizálni néhány bejegyzésedet, ez egyszerre nagyobb falat de ha kidolgozol egy stratégiát akkor könnyebb lesz. Tedd ezt olyan bejegyzéssel, amihez a facebook csoportod tagjai szinte biztosan hozzászólnak és reagálnak rá, így az aktivitást is automatizálhatod.
Jelölj ki egy vagy két napot egy héten, amikor ellenőrzöd és beengeded a jelentkezőket. Ha már elég nagy a csoportod akár kapcsold is ki az új csatlakozási kérésekről az értesítőket, így nem tördeli szét a napjaid a facebook csoportod adminisztrációja.
Ha most azt gondolod, hogy egy facebook csoport túlságosan nagy idő és erengiabefektetés, talán igazad lehet, de biztosak vagyunk benne, hogy amikor szépen elkezd növekedni a csoportod és egy-két potenciális vevőd is érkezik onnan átértékeled az erőfeszítéseket. Ráadásul ösztönözni fog a tartalomgyártás, hogy folyamatosan fejleszd magad és naprakész tudásod legyen a szakterületeden belül.