Oldal kiválasztása
Szeretnék bemutatni öt vállalkozói hibát, amit általában kezdő vállalkozások elkövetnek. Az összefoglalót annak érdekében készítem, hogy az itt leírtak segítségével az induló vállalkozások alapítói jó döntéseket hozva, eredményes és az elképzeléseiknek megfelelően hatékony vállalkozást tudjanak létrehozni, lássuk is akkor a kezdő vállalkozók hibáit.

Kezdő vállalkozók hibái, ne kövesd el egyiket sem:

  1. HIBA: Az alapos pénzügyi tervezés hiánya.
  2. HIBA: A célcsoport megjelölésének hiánya, megfelelő marketing hiánya.
  3. HIBA: Túl sok ötlet, a fontossági és megvalósítási sorrend hiánya.
  4. HIBA: Ha a külső és belső kapcsolatépítés nem megfelelő.
  5. HIBA: A vállalkozó nem tanul a hibákból, nem változtat.

 

1. HIBA: Az alapos pénzügyi tervezés hiánya

Ha van egy jó ötleted, amit vállalkozás formájában szeretnél működtetni, először érdemes felmérni a piacot, hogy vajon lesz-e rá elég kereslet. Ennek ismeretében kialakítani a célokat. Az én stratégiám, hogy a hosszú távú célokat tűzöm ki először, mert azoknak van a legnagyobb húzóereje. Ezeket minden esetben szükséges lebontani középtávú és rövidtávú célokra. Az adott célokhoz határidő tűzésével pedig stratégiát alkotni.

Hogyan tudna a termék a hasonló termékekkel szemben versenyképes lenni? Melyek a tevékenység várható kockázatai? Milyen nyereségre, illetve veszteségre lehet számítani. Mik lehetnek a vállalkozás gyengeségei? E kérdések korrekt megválaszolása alapján érdemes éves üzleti, ill. pénzügyi tervet készíteni a tervezett bevételekkel, kiadásokkal, nyereséggel, maga a pénzügyi terv is általában az üzleti terv egy részeleme.

Milyen tételek szerepelnek majd a bevételi oldalon? Szerezhetünk-e a tevékenységet támogató szponzorokat, érdemes-e további tagokat hívni a vállalkozásba, gyűjthetünk-e szélesebb körben támogatást? Milyen tételek szerepelnek általában a kiadás oldalon? Fizetendő adók, helyiségbérlet díja, közüzemi díjak, alkalmazottak munkabére és a fizetendő járulékok, termékek beszerzési ára, igényelt szolgáltatások díjai stb. Ezen a ponton érdemes könyvelővel konzultálni arról, hogy milyen formában célszerű vállalkozni az adott cél elérése érdekében, illetve milyen formában érdemes a tevékenységet elkezdeni.

Az első és alapvető kérdés, hogy főállású napi 8 órás munkavégzés mellett indítanád a vállalkozást vagy vállalkozásban végzett tevékenység minősülne főállásnak. Lehet vállalkozni adószámos magánszemélyként is, egyéni vállalkozóként vagy cégszerű formában is akár egyedül akár társas vállalkozás formájában. Ezek részletes szabályról könyvelő, adótanácsadó vagy kisvállalkozói adózásban jártas ügyvéd ad bővebb tájékoztatást.

Ha sikerült kiválasztani az adózás szempontból is leginkább megfelelő vállalkozási formát, és a cégszerű vállalkozásra esett a választás, a cégeljárást a törvény ügyvédi közreműködéshez és ellenjegyzéshez köti. Vannak illetékmenetesen alapítható cégformák is. Az egyes cégformák működésével, előnyeivel és hátrányaival kapcsolatban ügyvéd segíthet, hogy jogi szempontból is kihozzuk a legtöbbet a kezdő vállalkozás lehetőségeiből. Sokat segíthet az is, ha a vállalkozás által alkalmazott szerződésmintákat az adott területet jól ismerő ügyvéd készíti el, így sok esetben komoly pénzügyi veszteségeket lehet elkerülni.

 

2. HIBA: A célcsoport megjelölésének hiánya, megfelelő marketing hiánya

A célcsoport azoknak a személyeknek az összessége, akiknek a termék vagy a szolgáltatás szól. Meg kell tudni határozni, hogy kiket érdekel az adott termék vagy szolgáltatás, mely személyeknek képvisel értéket. Itt érdemes egy ingyenes piackutatással kezdeni pl. blogot indítani, Facebook csoportot indítani vagy YouTube-csatornán tájékoztatni a közönséget a termék vagy szolgáltatás megvásárlásával elérhető előnyről.

Nagyon sok kezdő vállalkozó elköveti azt a hibát, hogy mindenkinek szeretné eladni a termékét, szolgáltatását. Ha így belegondolunk, nem nehéz arra a megállapításra jutni, hogy ez általában a legrosszabb választási lehetőség, mert nem specializált és a konkrét kivitelezése általában nem lehetséges.

Azok a (kezdő) vállalkozók, akik már a piackutatáshoz is szakszerű segítséget vennének igénybe, érdemes egy tapasztalt, referenciával rendelkező marketingest megkeresni, hogy a marketingre fordítható költségeket a leghatékonyabb módon és az adott esetben várhatóan leghatékonyabb technikák bevetésével lehessen felhasználni. Eltérő lehet egy vállalkozó esetében az, hogy inkább a Facebook-on a Google-ban reklámozzon, és azt milyen arányban, illetve keresőoptimalizálás esetében mely kulcsszavakra lenne érdemes elindítani az optimalizálást. Szakértő segítségével megalkotott marketing stratégia és az általuk alkalmazott technikák esetén az eredmények számszerűsíthetők lesznek.

Mi az a Buyer Persona? A Buyer Persona a célcsoportod egy tagja, aki egy élő személynek megfelelő tulajdonságokkal, szokásokkal és érdeklődési körrel rendelkező fiktív személy. Ha lehetőség szerint pontosan megfigyeled, hogy a hasonló vállalkozásoknak kik a vásárlói, a hasonló vállalkozások milyen igényeket szolgálnak ki, akkor jó úton jársz. Mennyi idős az átlagos vásárló? Férfi vagy nő? Milyen problémájára keres megoldást? Hol lakik? Milyen vásárlási szokásai vannak? Milyen a társadalmi és gazdasági helyzete? Milyen kommunikáció lenne nála a leginkább hatékony? A Buyer Persona számára hogyan tudod megkülönböztetni a termékedet, szolgáltatásod a versenytársak termékeitől, szolgáltatásaitól. Eljut-e hozzájuk a mondanivalód?

 

3. HIBA: Túl sok ötlet, a fontossági és megvalósítási sorrend hiánya

Kezdő vagy tervezett vállalkozások esetén is nagyon fontos már a kezdetektől rendszerben gondolkodni és a felmerülő ötletek (termékek, szolgáltatások, projektek) megvizsgálása után azok között fontossági sorrendet kialakítani. Egy jelentős informatikai vállalkozás vezetőjének előadásán hallottam az egyértelműnek és végtelenül egyszerűnek tűnő megfogalmazást, miszerint: „A fontos dolgokkal kell foglalkozni!” Valójában ez a mondta nagyon sokat jelent, ugyanis egy vállalkozás elindítását vagy mindennapi működését megbéníthatja, ha túl sok dolgot akarunk egyszerre és nincsen bennünk olyan kialakult elképzelés, hogy mi legyen a sorrend. Nem minden ötlettel érdemes igazán foglalkozni. Nem minden érdeklődő érdemel figyelmet, nem mindegyikük potenciális vásárló.

Sokat segít, ha a fontossági és megvalósítási sorrendet papíron állítjuk fel, pl. úgy, hogy a nem lényeges vagy nem eléggé lényeges teendőket kihúzzuk. Legyen napi, heti, havi időbeosztásunk. Legyünk kellően rugalmasak, de következetesek a tervezett feladatok elvégzésében.

Ezek mellett érdemes a tevékenységünk hatékonyságát mérni, az alkalmazottak hatékonyságát mérni. A mérések alapján pedig változtatni a hatékonyság növelése érdekében, ha szükséges. A vállalkozói életforma a folyamatos tanulással és önképzéssel válhat teljessé, ami gyors reakciókészséget és annak megfelelő rugalmasságot és ezek alapján a vállalkozói mentalitás kialakulását feltételezi.

 

4. HIBA: Ha a külső és belső kapcsolatépítés nem megfelelő

Külső kapcsolatépítésen az üzleti partnerek, együttműködő partnerek elérését, megszűrését és megtartását értem. Hasznosak lehetnek ebből a szempontból az üzleti reggelik és egyéb üzleti kapcsolatépítő programok, események, illetve szakmai kiállításokon történő részvétel. Érdemes lehet Facebook-csoportot létrehozni az adott témában és hasonló érdeklődésűeket; potenciális vásárlókat, partnereket bevonni a beszélgetésekbe, építő jellegű vitákba, és tájékoztatni őket a vállalkozás tevékenységéről.

Kapcsolatépítés cégen belül. Amennyiben társas vállalkozási formát választottunk, úgy itt is – akár a magánéleti kapcsolatokban -, kiemelkedően fontos a kommunikáció. Kiemelkedően fontos, hogy olyan partnert válasszunk, akiben megbízunk és rendelkezik legalább azzal a szakmai felkészültséggel, ami az elinduláshoz szükséges; kiegészíti a tevékenységünket vagy másként erősíti a vállalkozásunk színvonalát, valamint van kellő motivációja és kitartása, vagy bizonyos esetekben legalább kellő mértékű kezdő tőkéje az induláshoz.

Az alkalmazottak – helyett inkább munkatársak – kiválasztása az egyik legnehezebb feladat, a jó kiválasztás magas szintű emberismeretet és önismeretet igényel. Megfelelő szerződések alkalmazásával, a jogszabályok keretein belül lehet olyan helyzeteket teremteni, hogy a munkáltatónak rugalmasabb legyen, a munkáltatónak kisebb kockázatot kelljen vállalnia az egyes (rész) munkák kiszervezésével kapcsolatban.

A munkatársak megfelelő motiválása és a konstruktív, következetes kommunikáció a vezetés részéről elengedhetetlen az értékes munkaerő megtartása céljából.

 

5. HIBA: Ha a vállalkozó nem tanul a hibákból, nem változtat

Senki sem születik vállalkozónak és valószínűleg senkinek nem könnyű a türelem erényét gyakorolni. Vannak azonban olyan folyamatok, amiket nem lehet siettetni, csak törekedni arra, hogy kihozzuk az adott helyzetből a legjobbat, a legtöbbet.

Érdemes tanulni azoktól, akik előttünk járnak, ha lehetőségünk van, tanuljunk a tapasztaltabb vállalkozóktól, kérdezzük és hallgassuk figyelemmel a témánk szakértőit. Kérjünk értékelést az ügyfeleinktől, kérdezzük meg őket, hogy mivel voltak elégedettek és miben tudnánk még inkább fejlődni. A nem építő jelleggel érkező kritikából is tanuljunk meg előnyt kovácsolni vállalkozásuk számára. Ne ragaszkodjunk mindenáron az eredeti vagy saját elképzeléseinkhez. Minden vállalkozó és vállalkozás a változások világában él, nem a legerősebb éli túl a változásokat, hanem aki a legjobban tud alkalmazkodni.

Sok sikert kívánunk a most induló kezdő és fiatal vállalkozóknak, illetve a már működő vállalkozásoknak! Tovább olvasnál? Nézd meg a többi blog bejegyzésünk ide kattintva. Ha tetszett az írásunk és nem akarsz ezekről lemaradni a jövőben akkor iratkozz fel blog értesítőnkre és mi elküldjük neked friss és hasznos írásainkat.