Ha most kezdesz bele a vállalkozásodba, vagy már közel vagy a kezdéshez, akkor valószínűleg úgy indulsz el, hogy ismerőseid, barátaid lesznek az első ügyfeleid, de lehet, hogy olyan szolgáltatást adsz el, amellyel még rájuk sem számíthatsz a kezdetekben.
Az új ügyfelek keresésénél előfordulhat az, hogy referenciákat kérnek tőled, tehát más ügyfelek véleményét, akiknek már dolgoztál. Egy weboldalkészítőnek ilyenek a másoknak elkészített honlapok, egy szövegíró pedig olyan cikkeket küld ügyfeleinek az oldaláról, amelyeket ő írt, stb…
De lehet, hogy lesz olyan ügyfeled, aki ezt nem kéri direktben, de amikor megtalálja a weboldaladat, akkor körülnéz, hogy vannak-e vélemények másoktól, lát-e olyan céglogókat, akiknek dolgozol. Ezek növelik a bizalmat, emiatt könnyebben fogja felvenni Veled a kapcsolatot a potenciális ügyfeled.
Miért fontosak az online vélemények/értékelések?
Valószínűsítem, hogy szoktál az interneten véleményeket, értékeléseket olvasni, mielőtt egy webshopban vásárolsz, szállást vagy asztalt foglalsz egy étteremben.
Az USÁ-ban egy 2018. októberben elvégzett kutatás alapján (életkorra reprezentatív) a 18-34 év közöttiek 91%-a inkább hisz az online értékeléseknek, mint a személyes ajánlásoknak, de az összes válaszadó 86%-a megnézi az online értékeléseket!
Kezdő vállalkozóként nagyon nagy előnyre tehetsz szert, ha minél több értékelést gyűjtesz az első ügyfeleidtől/vásárlóidtól.
Ezt egyébként a többéves vállalkozások sem teszik meg, ez látható a céges Facebook vagy Google Cégem oldalakon.
Pedig ez az, ami erős és hiteles referenciát adhat Neked!
Hogyan kérj és gyűjts értékeléseket?
A referenciád lehet egy online értékelés névvel és arccal. Ezt Neked kell kérned az ügyfeleidtől, és tájékoztatnod kell őket arról, hogy az interneten hagyott vélemény publikus, mindenki számára látható lesz, valamint a weboldaladon, a különböző anyagaidban is felhasználhatod.
Az első ügyfeleidnek érdemes valamit felajánlani ezért cserébe. Ez ugye függ a szolgáltatásodtól is. Ha például műkörmös, kozmetikus vagy masszőr vagy, akkor egy értékelésért cserébe felajánlhatsz egy fél-egy órás szolgáltatást, amiért nem kell fizetnie a vendégednek.
Ha mondjuk weboldalt készítesz, az már kicsit több idő, és többe is kerülne, így itt érdemes lehet inkább valami jelentősebb árengedményt adnod. De ha úgy érzed, és nem egy bonyolult weboldalról van szó, hanem akár egy nap alatt is el tudnád készíteni, akkor ezt is felajánlhatod ingyen.
A lényeg, hogy mindig hagyjon ezután az ügyfeled egy tartalmas véleményt/értékelést.
Ha már ott tartasz, hogy beindult a vállalkozásod, jönnek az ügyfelek, akkor kérhetsz tőlük online értékelést úgy is, hogy nem minden esetben kell azt honorálnod. Te is biztosan ismered, hogy amikor veszel valamit egy webshopból, pár héttel később jön egy vagy két email is, hogy hagyj véleményt.
Az elégedett ügyfelek fognak is hagyni, csak meg kell őket kérni. Arra ne várj, hogy majd maguktól megkeresik azokat az oldalakat, ahol az értékelésüket megírhatják.
Neked kell erről gondoskodnod, szerkessz meg egy sablon emailt (de személyes hangvételűt), és küldd el nekik. Az emailben legyenek ott a direkt linkek, például a Facebook oldalad vélemény részéhez vagy a Google Cégem értékelő formjához.
Nem azt mondom, hogy tízből tíz ügyfeled fog véleményt hagyni, de a belefektetett pár perces munkádnak biztosan lesz pozitív eredménye!
Milyen platformokon tudsz értékeléseket gyűjteni?
Azt javaslom, hogy ne használj a weboldaladon kizárólag emailben, szóban vagy a vendégkönyvben hagyott véleményeket. Vannak még olyan látogatók, akik elhiszik, hogy a honlapodon megtalálható ügyfélvélemények valódiak, és nem Te írtad meg azokat.
Viszont egyre többen lesznek azok akik véleményeket keresnek, felnő az a generáció, aminek a kutatások szerint több mint a háromnegyede online értékeléseket olvas, ír. Ők jobban átlátnak a kitalált véleményeken. Azokat a platformokat keresik, ahol tudják, hogy szinte 100%-ban valós emberek írnak.
Ha vállalkozásba fogsz, akkor mindenképp ajánlott legalább egy Facebook oldalt létrehoznod, ha weboldalad csak később lesz. De ha van weboldalad, akkor is legyen mellette Facebook oldalad (és akár Instagramod is).
A Facebook oldaladnál lehetőséged van egy Vélemények részt beállítanod. Itt bárki hagyhat véleményt, és tudnod kell, hogy nem törölhetőek a mások által hagyott értékelések, de bármikor ki- és bekapcsolható ez az opció (de a vélemények a ki- és visszakapcsolás után is látszódni fognak).
Szerencsére a Facebook nem olyan régen a csillagozás helyett ‘ajánlott’ és ‘nem ajánlott’ opciókat állított be, valamint minimum 25 karaktert kell írni értékelésnek. Szerintem ez erősen csökkenti azoknak a kommentelőknek a számát, akik csak rányomtak a 3 csillagra vagy az 1 csillagos értékelésre, és soha nem lehett megtudni, hogy mi is volt a bajuk…
Tehát, ha itt valaki értékelést hagy, az eléggé relevánsnak tűnik. Van egy személyes profil mögötte. A kamu profilokat azért jól fel lehet ismerni, a Facebook is próbálja ezeket törölni.
Ezek a Facebook vélemények valamilyen szinten beágyazhatóak a weboldaladra is, de ha profin szeretnéd kezelni a Facebook véleményeidet, akár szűrve megjeleníteni őket a honlapodon, vagy automatizálni az értékelések gyűjtését, akkor olvasd el a Trustindex online szoftverről a cikkemet.
Google Cégem
Ha helyben árulsz, szolgáltatsz, akkor kötelező, de ha nem, akkor is érdemes létrehoznod egy Google Cégem fiókot.
Ezt ingyenesen megteheted, és a Google nagy hangsúlyt fektetett erre az utóbbi időben, sok új funkciót vezetett be. Így felkerülsz a Google Térképre, és emellett sok kulcsszóra a lokális keresési találatok közé is bekerülhetsz.
Szintén nagyon fontos, hogy itt is lehet véleményt hagyni, sőt, a helyi keresőoptimalizálásnál a vélemények száma egy erős rangsorolási faktor. A legjobb, ha szöveges véleményeket hagynak, nem csak csillagokat, és szerepel a véleményben a terméked, szolgáltatásod neve, tehát a kulcsszavaid is.
A Google Cégem beállításáról és a helyi keresőoptimalizálásról (Local SEO) egy teljes útmutatót is írtam, mely alapján lépésről lépésre el tudod végezni a fontos beállításokat.
Ha ezen a két platformon folyamatosan gyűjtesz véleményeket, referenciákat, akkor gyorsan növelni tudod a bizalmat a potenciális új ügyfeleknél.
Összefoglalás
Szerintem nem kell felsorolni, hogy mennyi nagy, globális oldal épít a véleményekre (Amazon, Tripadvisor, Aliexpress, stb…), azok alapján rangsorol vagy értékesített egyre többet.
Kezdő vállalkozóknál az első lépések egyike, hogy a referenciamunkák gyűljenek, hiszen ezzel tudsz később egyre több új ügyfelet/vendéget szerezni.
A cikkben leírt lépések alapján indulj el, és a pozitív eredmények nem fognak elmaradni! 🙂